Whats this ? Paramount ?

Jones

Senior Retro Guru
Feedback
View
I was walking the dogs today and across the road I spotted a bike with a 'For sale' sign on it :shock: it would have been rude not to cross the road and have a chat about it at least :)

I've never heard of them before but he seemed to think they were something to do with Schwin ?

It seems pretty good quality its a Tange Prestige tubeset and has some nice bits on it mostly xc pro plus he gave me the original forks, chainset and Dia Compe 986 cantis :)

He didn't want much for it and if nothing else its a pretty looking bike so I bought it instead of going out for a drink tonight :D

Its obviously come over from America as its got a Santa Barbara bike shop sticker on it :)

Anyone know anything about them ?

par1a.jpg


par2a.jpg


par3.jpg


par4.jpg


par5.jpg


par6.jpg


par7.jpg


par8.jpg
 
:shock:

Very nice, very nice indeed - I want those suspension forks, they look ......different :)
 
cce":1hhwe64j said:
looks well put together

those early dia-compe v brakes?

Yes they are :) it is well put together, thats what drew me across the road it just looked right if you know what I mean :)
 
That looks really nice, love the curve in the chain stay. If you ever consider selling give us a shout :wink:

Cheeky question but what did you pay for it? :roll:
 
Nice score. Early 90's model. The Campy cranks are worth a good bit. Nice shape good parts. I had one, they are well built and agile. I would have paid between $400-$500 on the spot simply because I got too many bikes in the living room...but I take it you got a way better deal.
 
Done a bit of digging :) looks like its a 91 model, my God I've actually got a fairly retro bike in my stable now :lol:
 
Hi,

Nice bike you have there. I had one too at some point. Mine was called "Schwinn PDG90". Probably mine was called Schwinn, as Schwinn is already a not very well known name in Europe.

I made some covering on the GreaseGuard feautere for a Dutch board a while ago. It is demonstrated on that particular PDG90 =>

He beste mensen,

Dit keer geen vraag. Ik wil ff uitwijden over GreaseGuard, een vinding waar ik zelf helemaal lyrisch van word :crazy: :cornut: Echt sexy.

GreaseGuard is vinding van ondermeer misschien wel de meest geniale innovator Charlie Cunningham. Charlie vormde op een gegeven moment samen met Steve Potts en Mark Slate WTB (Wilderness Trail Bikes). Heden ten dage zie je het WTB logo op betrekkelijke low end zadels e.d. te vinden, maar dat heeft niets met het oorspronkelijke WTB van doen. De heren zijn er iig niet meer bij betrokken.

Suntour kocht op een gegeven moment de GreaseGuard licentie van WTB. Suntour was naast Shimano de andere Japanse fabrikant van groepen. Shimano was meester in integratie van systemen. Oa na hun hyperglide, maar door de betere distibuite van Shimano delen leek begin jaren negentig toch echt het pleit in het voordeel van Shimano beslecht te worden. Suntour ging half jaren 90 kopje onder. Suntour paste GreaseGuard toe in hun topgroep XC Pro.

Wat is nou precies GreaseGuard? Nou, men heeft een grease gun en met dit instrument spuit men vers vet in naven, trap as, pedalen en balhoofd. Het gebeurt op die manier dat het oude vet weer naar buiten komt. Je doet dit in pakweg 10 minuten en wel zonder knoeien. Hup en weer fietsen! ...en dat fietsen kan je voor eeuwig blijven doen met je perfect gesmeerde delen.

Plaatjes:

IMG_1329600h.jpg

De GreaseGuard 'gun'

IMG_1286600.jpg

Bij de pedalen spuit je het vet via de uitsparing voor de imbus achterop de as erin (plaatje). Dopje verwijderen en spuiten maar. Het oude, vuilige vet komt eruit langs de seal.

IMG_1297600h.jpg

Bij de trapas steek je de gun via de imbus uitsparing in het dustkapje naar binnen. Er is hier sprake van een holle crankbout(!) en langs deze weg vind het vet toegang tot de binnenzijde vd lagers. Het vet kan maar 1 kant op, want naar binnen is het hermetisch afgesloten. Het vet gaat dus via de lagers naar buiten. Oud vet wordt weggedrukt door de seals. Rondom de as de seal waarlangs de het oude vet naar buiten komt

IMG_1269600h.jpg

Ook GreaseGuard voor beide wielen. Het zwarte puuntje links is een smeernippel. Zowel links als rechts zit er 1. Hier een demonstratie met een oud wiel:

IMG_1342600.jpg

Dat het hier om een beroerd onderhouden wiel gaat is goed te zien. De lagers stonden al 'droog' en wat er naar buiten komt is gewoon het nwe vet.

Alle getoonde systemen zitten op deze fiets:

IMG_1318600.jpg

15 jaren oud en toont alsof hij zo uit de winkel gereden komt. Schwinn was zeg maar het Gazelle vd VS. De eerste mountainbike was in feite een Schwinn Excelsior 'clunker' waar iem (Gary Fisher) een derailleur aangehangen had.

IMG_1221600h.jpg

Frame uit Tange's topbuizenset Prestige. Een scherp oog ziet het taps uitlopen richting bracket. Het frame is geheel behandeld met FluidFilm AS-R. Een echte aanrader voor hoogwaardige stalen frames. 10 minuten werk en je hebt de roestduivel voorgoed uitgebannen. 9,50 euro incl 40cm lange nozzle

Generaties lang fietsplezier gegarandeerd.

IMG_1294600.jpg

Plastic tot een minimum beperkt en lekker veel metaal. Ziet eruit en voelt aan alsof het lang uit moet houden. Toch is een complete XC Pro groep met 3048gr niet echt zwaar. Het is ook een paar honderd gram lichter dan de XTR m900.

IMG_1219600h.jpg

:D Moet voor A-me-ri-ka he


You see it is indentical. It was a nicely made frame with great components. Superb bike!
 
Back
Top